Spis treści:
Biurowce to budynki, w których mieszczą się biura i inne pomieszczenia do wykonywania pracy. Najbardziej reprezentacyjne biurowce realizowane są w dzielnicach biznesowych wielkich miast. Mieszczą się w nich zazwyczaj siedziby dużych i znanych firm. Im większe firmy wynajmują w biurowcu powierzchnie, tym bardziej prestiżowy powinien być sam budynek.
Certyfikacja biurowców
Ze względu na szybki rozwój budownictwa zrównoważonego powszechne stało się certyfikowanie budynków biurowych. Certyfikat jest swojego rodzaju świadectwem jakości. W procesie oceniania budynków brane są pod uwagę między innymi komfort pracy wewnątrz budynku oraz jego wpływ na środowisko.
Do najpopularniejszych certyfikatów należą międzynarodowe certyfikaty BREEAM oraz LEED. BREEAM to brytyjski system certyfikacji budynków biurowych. Ocenia on biurowce w kilku kategoriach. W każdej kategorii muszą być spełnione konkretne warunki.
Ocenie podlegają:
- zarządzanie,
- zdrowie i dobre samopoczucie,
- energia,
- transport,
- woda,
- materiały,
- odpady,
- wykorzystanie terenu i ekologia,
- zanieczyszczenia,
- Innowacje.
- gospodarka wodna,
- środowisko wewnętrzne,
- proces projektowy,
- zrównoważony teren,
- materiały i zasoby naturalne,
- priorytety regionalne,
- energia i środowisko,
- lokalizacja i transport,
- innowacje.
Przykładem proekologicznych rozwiązań w biurowcach jest zmniejszenie zużycia energii, wyposażenie w stojaki na rowery czy zielone tarasy. Rozwiązania takie pozytywnie wpływają na ocenę budynku.
Oba systemy certyfikacji oceniają techniczną stronę budynku i rozwiązania w nim zastosowane. W zależności od potrzeb deweloper może się zdecydować na uzyskanie obu certyfikatów. Również w ostatnim czasie na polski rynek wszedł system oceny budynków biurowych WELL. Skupia się on na zdrowiu i dobrym samopoczuciu człowieka. Realizacja, która połączy certyfikaty, będzie oferowała jakościową przestrzeń pracy przyjazną dla środowiska i człowieka.
Projekt biurowca – przestrzeń do pracy
Biurowce są często najbardziej prestiżowymi budynkami na terenie miasta. Ich architektura powinna odzwierciedlać ich rangę. Oprócz pracowników firm wynajmujących w nich powierzchnie biurowe, powinny przyciągać również pozostałych przechodniów. W tym celu często w ich parterach lokalizuje się powierzchnie usługowe.
W zależności od potrzeb, powierzchnia biurowa może różnie wyglądać. Projekt biurowca powinien się opierać głównie na ergonomii i komforcie pracowników. Jego architektura jest częściowo uwarunkowana przepisami. Jest w nich określona konkretna ilość światła dziennego wpadającego do wnętrza, a także kryteria jakie powinno spełniać oświetlenie sztuczne. Dodatkowo, w przepisach jest mowa o hałasie we wnętrzach budynków biurowych i o ochronie przeciwpożarowej.
Projekt biurowca – architektura
W realizacji projektu biurowca najważniejsza jest powierzchnia biurowa. To ona warunkuje układ wnętrz budynków biurowych. Wielkość biurka, jego ustawienie oraz zasady ergonomii określają jak szeroki powinien być trakt w budynku. Biurowce mogą być jedno lub kilku traktowe. Ich trzon najczęściej stanowi pion komunikacyjny. Znajdują się w nim klatki schodowe, windy i toalety oraz kuchnie. Klatki schodowe muszą być obudowane ścianami przeciwpożarowymi i z tego względu lokalizuje się je daleko od okien. Natomiast miejsce przy oknach zajmują biurka pracowników, zapewniając im równy dostęp do światła dziennego.