Projekt przedszkola – wymarzona przestrzeń dzieci

projekt przedszkola, projekt wnętrza, projekt w budynku biurowym, projekt obiektu usługowego, architekci, architektura i design, luppo puppo, przedszkole

Spis treści:

Przedszkole jest zaliczane do usług podstawowych. Każde dziecko powinno mieć do niego taki sam dostęp. Najmłodsi w przedszkolu spędzają czas, kiedy ich rodzice pracują. Często jest to około ośmiu godzin dziennie. Dla malucha przedszkole powinno być drugim domem. Miejscem, w którym czuje się dobrze i bezpiecznie, i do którego chętnie wraca

Projekt przedszkola - dzieci są najważniejsze

Projekt przedszkola powinien brać pod uwagę głównie dzieci i ich potrzeby. Najmłodsi postrzegają świat inaczej niż dorośli. Ich ruchy są mniej skoordynowane i często niezgrabne. Projekt przestrzeni dla nich przeznaczonej powinien być wykonany tak aby ułatwić im funkcjonowanie

Architektura budynku powinna uwzględniać podział dzieci na 
grupy. Sale dla najmłodszych będą różniły się od pomieszczeń dla starszych dzieci. Architekci w projekcie muszą pomyśleć o różnych wysokościach mebli i sanitariatów. Należy też pamiętać o potrzebie pomocy najmłodszym dzieciom przy myciu się, jedzeniu czy korzystaniu z toalety. 

Oprócz tego, powierzchnia wszystkich sal powinna być podzielona na przestrzeń do nauki, przestrzeń do zabawy i przestrzeń do jedzenia. W miejscu do zabawy dzieci będą spędzać najwięcej czasu. Tutaj będą się rodzić nowe przyjaźnie i wspomnienia. To dzięki niej dzieci będą chętnie wracać do przedszkola i traktować je jak drugi dom

przestrzeni do nauki powinny znaleźć się stoliki o odpowiedniej wysokości. Dzieci będą tutaj pod opieką wychowawców ćwiczyły czytanie i pisanie. Będą również rozwijały swoje zdolności poznawcze i manualne. 

Projekt powinien uwzględnić także miejsce przeznaczone do 
jedzenia. Powinny się tam znaleźć kilkuosobowe stoliki dostosowane do potrzeb grupy. Swobodny dostęp do nich ułatwi roznoszenie posiłków i sprzątanie po nich. 

Funkcje pomocnicze w przedszkolu ​

Odpowiednie funkcjonowanie przedszkola zależy także od pomieszczeń pomocniczych. W projekcie zakłada się, że nie będą korzystały z nich dzieci, a obsługa budynku. Są to pokoje dla wychowawców, zaplecza, pomieszczenia porządkowe i przede wszystkim kuchnia. Z kuchni architekci powinni  zapewnić równy dostęp do reszty budynku, a w szczególności do sali każdej z grup. Ważne jest, żeby posiłki dojeżdżały do dzieci ciepłe i na czas. |

Ważną częścią przedszkola są 
szatnie. Jest to pierwsze wnętrze, które dziecko widzi po wejściu do budynku. Projekt musi uwzględniać szafki na odzież dla wszystkich dzieci. Taka szafka musi pomieścić również buty i rzeczy osobiste malucha. Są to zabawki, rysunki i inne drobiazgi, z którymi dziecko nie chce się rozstać nawet na moment. Wszystkie szafki powinny być dostosowane wysokością do potrzeb dziecka. Zazwyczaj konkretne  szafki są przydzielane do odpowiedniej grupy. Dziecko wraz ze wzrostem zmienia salę i szafkę. 

Projekt wnętrza dla najmłodszych​

Aby dzieci traktowały przedszkole jak drugi dom, wnętrza budynku muszą odpowiadać ich gustom. Powierzchnia każdej sali musi być odpowiednia do zabawy i do nauki. Żywa i wesoła kolorystyka wnętrza zachęci dzieci do powrotu do niego. Najmłodsi lubią wszelkie kombinacje kolorów. Każdy kolor we wnętrzu pełni swoje zadanie. Zielony i niebieski uspokaja, a czerwony pobudza. Projekt uwzględniający kolory działa także na podświadomość dzieci. Ułatwia to opiekę nad nimi, a im samym pozwala miło spędzać czas.

Architektura wnętrza powinna ułatwiać funkcjonowanie dzieciom. Są one mniejsze, więc potrzebują mniejszych mebli. Architekci powinni wziąć to pod uwagę przy projekcie wnętrza. Projekt musi być wykonany tak, aby w łazience toalety i zlewy były na na niższych wysokościach, specjalnie dla dzieci. Meble w salach także powinny odpowiadać ich potrzebom. Oprócz tego, wnętrza powinny być duże i prezentować ciekawe rozwiązania, tak aby zaciekawić i zainspirować najmłodszych. 

Atmosfera w salach powinna sprzyjać nauce i ją ułatwiać. Projektant powinien pomyśleć o tym, że dzieci w przedszkolu uczą się korzystania z toalety czy zlewu. Często takiej możliwości nie mają w domu, ponieważ wszystko jest dla nich za wysoko. Z tego powodu potrzebują pomocy rodziców. Przedszkole natomiast daje im możliwość samodzielnego działania i aktywnej nauki w towarzystwie rówieśników i pod okiem wychowawców.